Terapie dle Mojžíšové

Metoda podle paní Ludmily Mojžíšové

Jedná se o rehabilitační léčbu některých funkčních typů ženské sterility. Touto metodou se dají ovlivnit i některé poruchy spermiogramu.

Tato terapie funkční sterility je založena na reflexním ovlivnění nervosvalového aparátu a na nich závislých vnitřních orgánů (děloha, vejcovody, pochva), pánevního dna za použití mobilizačních technik celého pohybového aparátu a speciální pohybové léčby bederní páteře, křížové kosti, pánve, kostrče a svalů, které ovlivňují jejich vzájemnou polohu.

Součástí této metody je aktivní zapojení pacienta nebo léčeného páru do spolupráce na rozvoji správného svalového korzetu.
Fyzioterapeut při první návštěvě provede kineziologický rozbor a dle jeho výsledků pak provede terapii – mobilizaci žeber, páteře, pánve, zadá cvičení vedoucí k uvolnění či posílení potřebných svalů.
Asi za týden - dle stavu klientky a výsledku kineziologického rozboru, je další návštěva, při které fyzioterapeut zkontroluje pohybový aparát, provede potřebné mobilizace a doporučí vhodné cvičení. Návštěvy přibližně po týdnu až dvou se opakují dle stavu pohybového aparátu asi měsíc až dva. Při dalších návštěvách se opět kontroluje stav pohybového systému, provedou se potřebné mobilizace, a je-li to nutné, provede se i mobilizaci kostrče per rektum. Svalstvo pánevního dna je svalstvo jako každé jiné. Jen je k těmto svalům specifický přístup oproti ostatním na našem těle. Zákrok není bolestivý a trvá jen pár minut. Při této terapii fyzioterapeut manuálně uvolňuje zvýšené napětí ve svalech pánevního dna a velmi jemně mobilizuje kostrč. Z klinických zkušeností víme, že úleva v oblasti pánve, podbřišku či kyčelních kloubů často přichází okamžitě a klientky jsou velmi vděčné. Menstruační cyklus se srovná a již následující menstruace není bolestivá, jako bývala! Jelikož je pánev důležitou základnou pro páteř, pomůže uvolnění svalstva v této oblasti často i velmi vzdáleně od pánve. Některé klientky udávají odeznění bolestí hlavy, migrén, zmírnění až vymizení pískání v uších či motání hlavy.

V případě terapie zaměřené na nemožnost otěhotnění je vhodné, aby klientka byla nejprve vyšetřena svým gynekologem, aby byly vyloučené možné orgánové problémy.

K dalším potížím, které lze cvičením a mobilizacemi dle Mojžíšové ovlivnit, patří například funkční vertebrogenní obtíže, skolióza, bolesti kyčlí, opakované potraty, zácpa či pomočování u žen. Když se sestava s jemnými úpravami cvičí celou dobu těhotenství, usnadňuje porod a ovlivňuje jeho rychlý a zdárný průběh.
Stav pohybového aparátu a jeho kondice přímo souvisejí s vnitřními orgány a jejich správnou funkcí. Nejčastější příčinou bolestí pohybového aparátu je svalová nerovnováha. Naše statické zatížení převážně v sedu nechává některé svaly v kontrakci trvale, jiné nepotřebuje vůbec. Zjednodušeně řečeno tato nerovnováha způsobuje posuny kostí, tedy blokády, které se hlásí bolestí.

Indikace:
• Nemožnost otěhotnění, donosit plod (léčba funkční sterility).
• Opakované potraty.
• Pro ženy podstupující mimotělní oplodnění.
• Bolesti zevních pohlavních orgánů, bolest při pohlavním styku, chybění orgasmu
• Absence menstruačního krvácení u mladých dívek.
• Nepravidelné či bolestivé menses
• Inkontinence u žen.
• Hypoplazie dělohy, obrácená poloha dělohy, neprůchodnost vejcovodů.
• V těhotenství – modifikované cviky, které usnadňují porod.
• Pomáhá ženám v období klimakteria
• Obstipace.
• Zlepšení nálezu patologického spermiogramu.
• Vertebrogenní potíže (funkční i na podkladě strukturálních změn).
• Coxartrózy, bolesti kostrče.

Účinky léčby

Úspěšnost metody u žen (tedy počet otěhotnění) je 30–33%. Pacientka se zbavuje těžkostí jako jsou bolestivé měsíčky, bolesti hlavy, bolesti páteře. Dle statistiky při pravidelném cvičení této metody je uváděno vysoké procento zlepšení při pomočování u žen, 70–80 % pacientů potvrzuje zlepšení při strukturálních vertebrogenních obtížích, 60% úspěšnost při řešení absence menstruačního krvácení u mladých dívek. Muži zlepšení o 37 % na poli oligospermie.

Bohužel v dnešní době často dochází k chybnému nahlížení na terapii dle Ludmily Mojžíšové pouze jako na sestavu několika cviků. Tyto cviky poté bývají často indikovány při funkční sterilitě se slovy: “cvičte si cviky dle Mojžíšové, najděte si je na internetu, a uvidíme, zda Vám to nepomůže k otěhotnění”. Sestava cviků je určitě v terapii důležitá, nicméně patří spíše do autoterapie. Tedy jsou dávány klientkám ke cvičení na doma tak, aby se udržel nově navozený stav pohybového aparátu po samotné fyzioterapii.